Hier aan de kust.. - Reisverslag uit Salem, Verenigde Staten van Rotsteintjes - WaarBenJij.nu Hier aan de kust.. - Reisverslag uit Salem, Verenigde Staten van Rotsteintjes - WaarBenJij.nu

Hier aan de kust..

Door: Nils "hey, een Burger King" Kolstein

Blijf op de hoogte en volg Rotsteintjes

11 Juni 2014 | Verenigde Staten, Salem

In Astoria was er een zondagmarkt die we bezocht hebben. Eerst gelunched in een uberhipster-pubers-metbaarden-en-gebreide-truien-tent en daarna het stadje verkent. Aan de pieah (pier op zijn plat-Haags) nog even getuige van vier bulkcarriers die de rivier de Columbia op wachtten te gaan nadat een loods aan boord is gebracht. Scheepvaart naar Portland en Vancouver (WA, niet de Canadeze Vancouver) gaat vanuit de Grote Oceaan via deze rivier naar deze steden toe,Blijkbaar is het navigeren van deze rivier niet voor de doorsnee stuurman, dus vandaar dat hier de loodsen aan boord gebracht worden. Na Astoria, zijn we op pad gegaan via de route 101 langs de kust naar beneden met als einddoel het Cape Lookuout Statepark. Men kent hier het systeem van de National Parks wat geconcentreerd is rond de grote natuurparken als Yosemite en Grand Canyon etc. De state parks zijn kleiner van opzet maar zeker niet minder mooi. Voor de camper heb je stroom en water (al kan je het op je ingebouwde generator en watervoorraad zo maar een paar dagen volhouden. Mits je het bubbelbad niet gebruikt ;-) ) en zijn er voldoende faciliteiten als douches etc..

Eerste stop was het plaatsje Seaside wat, heel gek, aan de zee ligt.. Hier wilden we met Nora naar een zeeaquarium toe wat uiteindelijk een soort van klein opgezet aquarium is met wat levende sushi, maar niet minder gaaf, een mega octupus formaatje voetbal (excl. tentakels) wat in een open aquarium een beetje zat te sponzen. En ze hadden zeehondjes. Voor 1 dollar kreeg je wat vissenkoppen en kon je je als een volleerd Lenie 't Hart je gang gaan met het voeren van deze beesten. Intelligent als ze zijn, klappen ze al op het water met hun vlerken bij het zien van het voer, dus dat is dan wel grappig. Na dit spetterende festijn zijn we het strand nog even opgegaan, waar Nora helemaal los ging in het zand. De kust is prachtig. Brede zandstranden grenzend aan mooie bospartijen. Op weg naar het zuiden werd het steeds mooier. Meanderend door het bos kreeg je steeds een glimp van de grote oceaan te zien en het leek wel een soort mix van de Franse riveiera, maar dan zonder Citroen DS'jes en gekke nonnetjes in deux-chevauxs met een fulminerende gendarmerie ernaast, maar met Ford F350 V8'en. Toch een beetje de Opel Astra van de gemiddelde Amerikaan hier ;-)
De camping was ook top. Rustig en midden in de natuur. Hier ook al de eerste waarschuwingen voor beren, racoons en ander dierentuig die je achteloos buiten gezette vuilniszakje openscheuren. De camping is gescheiden door een duinpan waarachter de zee duidelijk hoorbaar is.. Zo tegen de avond opeens vier buizerds die kijken of er nog wat te kanen valt, maar die zijn na een halfuur alweer verdwenen.. Daar sta je dan met je statief en je telelens. Voor de rest genietend van de prachtige heldere lucht en de mooie sterrenhemel.

Vandaag op pad naar de volgende plek, Salem. Niet die van dat plaatsje waar Stephen King een boek over heeft geschreven (dat ligt in Maine) , maar meer in de binnenlanden van Oregon. Prachtig RV park in een totaal andere omgeving. Met zwembad! En gratis koffie en donuts bij het ontbijt! Blijkbaar veel ex-politiemensen hier als gast ;-)

• 11 Juni 2014 - 14:53

Thomas:

Leuk om te lezen! Ik hoop dat jullie nog mooie dagen te gemoed komen! Groetjes aan Nora!

• 11 Juni 2014 - 17:20

Sofie:

Het strand??? Durfde Marije wel ;)
    Geniet lekker!

• 12 Juni 2014 - 20:05

Jenny:

Hoe is het weer daar? Al iets beter qua temperatuur?
    Nils, vast een prettige dag morgen. Ik ben benieuwd naar de foto's.

• 13 Juni 2014 - 16:38

Pa En Ma Kolstein:

Nils/Marije en Nora
    Vanuit Doorn nils gefeliciteerd met je jaardag toegewenst van Ma en Pa Kolstein.
    Veel plezier en tot ziens.